Kisah InspirasiMasterPengurusan PengajianPh.DSeminarSuccess StoryTips Dr RoketTips Master PhD ROKET

2 Faktor Utama Yang Membezakan Peserta “Meroket” atau “Mengerekot”

By March 28, 2018 No Comments
tesis, thesis, Master. Ph.D, Dr Roket, tulis tesis cepat

2 Faktor Utama Yang Membezakan Peserta “Meroket” atau “Mengerekot”
==================================================

Saya perasan ada beberapa persamaan dan perbezaan antara peserta Master PhD Roket yang pernah hadir sebelum dan selepas program.
.
Sewaktu mereka datang, hampir kesemuanya datang dengan pelbagai persepsi, emosi dan keserabutan.
.
“Dr saya datang kelas Dr sebab saya suka positive vibes yang saya nampak dari mereka yang telah hadir. So saya nak try juga”.
.
Biasanya masuk sesi hari kedua ada satu slot yang akan membuktikan status siapa mereka.
.
Perbezaannya adalah pada MASUK dan KELUAR.
.
Maksud saya cara fikir dan menerima sesuatu yang saya kongsikan (terima /masuk) dan cara mereka apply atau react untuk membantu diri mereka sendiri (beri/keluar).

(1) MASUK+ve, KELUAR -ve

(2) MASUK +ve, KELUAR +ve

 

(1) Terima +ve, Beri -ve

Kategori ini akan menerima info yang saya berikan. Sudah pasti saya akan berikan dan tunjukkan strategi, teknik, skil yang PROVEN SUCCESS.
.
Sebaliknya, ada mereka yanb menerima dalam hati yang tertutup, tidak yakin pada diri mereka sendiri untuk buat apa yang saya suruh buat, tidak gunakan segala tools yang saya bekalkan, ada yang agak menyedihkan jika datang dalam keadaan “gelas yang tidak dikosongkan”.
.

Sekiranya ini adalah anda, anda melihat orang lain yang datang berkobar-kobar dengan hasil yang diimpikan. Anda pun ingin rasa seronok macam tu. Hakikatnya, kepala dan minda anda sendiri “tidak mahu/masih berfikir negatif, mustahil, memberi 1001 alasan”, insyaAllah yakinlah, sebanyak mana program sekalipun, ianya tidak akan membantu. Ia 100% daripada apa yang ada dalam pemikiran anda dan diterjemahkan dalam bentuk tindakan.

Inilah yang dikatakan “mengerekot”. Dalam bahasa utara (merekot / “meghekot”). Hehe. Ya, krik krik krik krik. Tengah buntuk terus give up, tak usaha cari jalan keluar, tidak berusaha cari mentor. Buat diam-diam, lepastu mula kata susah, tak boleh go on, nak quit.

Kalau anda dalam kategori ini, saya nasihatkan, flush out pemikiran negatif tersebut, cari mentor. Beri peluang kepada diri sendiri untuk buktikan.

 

(2) Terima +ve, Beri +ve

Kategori mereka ini, mereka hadir dalam keadaan mahu ubah diri, cara fikir dan bersama tindakan.
.
Apa yang saya ajar dan minta buat, mereka ikut. Mereka gunakan tools yang saya beri & ajar, mereka gunakan sepenuhnya. Malah mereka sering update status progress masing-masing di dalam group WA. Jika mereka stuck dan lost, mereka usaha untuk hubungi saya semula. Subhanallah.
.
So apa yang membezakan antara 2 kategori ini?
.
Ya, sudah pasti yang akan meroket adalah kategori yang kedua ini! Terbaik!!
.
Yang kategori pertama, sangat sedihlah sebab mereka pernah hadir program. Sudah tahu strategi, teknik dsb. Tetapi halangan paling besar adalah diri sendiri. WAJIB flush out yang tak best (negatif). Sebab itu masa sesi hari kedua (modul baru) ada satu slot yang membutikan siapa kita. Kalau kategori ini, minta maaf, saya tak boleh tolong. Sebab mereka sendiri tak mau membantu dan beri peluang kepada diri sendiri.
.
Untuk Kategori pertama. Biasanya mereka hanya biarkan diri mereka “merekot”, krik krik dan diam sunyi tanpa khabar berita.
.
Namun ada juga dikalangan mereka yang cari saya semula untuk luruskan semula “sisi bengkok” tersebut dan berikan exit door. Alhamdulillah, kerana mereka sendiri yang mahu, maka dapatlah hasilnya! Tahniah! Alhamdulillah.
.
.
Anda kategori yang mana?

Semakin meroket atau merekot? Hehe

#DrRoket

 

Pealajri Strategi, Teknik dan Skil yang PROVEN SUCCESS untuk meroketkan Master Ph.D anda sekarang. Daftar segera, tempat adalah terhad. Dapatkan tarikh terkini: http://bit.ly/TimDrRoket

(Visited 24 times, 1 visits today)

Leave a Reply