Master Ph.D Dan Jodoh.
.
Jodoh ni pelik sesangat. Bechinta dengan orang lain. Kahwin dengan sidia. Tak terfikir di akal berpisah pulak sehingga sekarang membujang. Master pun kechundang.
.
Dok terfikir nak kawin. Sebab tengok geng-geng degree dok up gambar pasangan dll. Tapi status aku ni pelajar lagi. Arghh lupakan saja. Jiwa berkecamuk. Ph.D macam nak karam. 
.
.
Semangat tulis tesis sehingga terlupa “perlu” kawin. Sehingga now now tak terasa nak kawin.
.
Tak pernah terfikir nak kahwin. Tetiba jodoh sampai. Ph.D pun selesai.
.
Tu kisah budak-budak master Ph.D. “Sijil” atau “Kawin”? Serabut berperang diantara keduanya. Berperangkah? Sebenarnya tidak perlu berperang.
.
“Tenang tenang aja” Ambil dan berjuang untuk yang pasti. Itulah master Ph.D anda. Selesaikan itu “kontrak” anda dengan diri, keluarga, fakulti dan negara.
.
4 kajian kes diatas cukup membuktikannya. Kisahnya bukan satu tapi beribu. Fokus pada tesis. Jodoh pasti wajib sampai tidak terkurang atau terlebih saat. Banyakkan berdoa. Ini hari jumaat.
.

يوم الجمعة ثنتا عشرة يريد ساعة لا يوجد مسلم يسأل الله عز وجل شيئا إلا أتاه الله عز وجل فالتمسوها آخر ساعة بعد العصر

“Hari jum’at itu dua belas (maksudnya jam) dan tidak di dapati seorang muslim pun yang meminta kepada Allah kecuali Allah ‘azza wajalla akan mengabulkannya, maka bersegeralah untuk mendapatkannya pada waktu-waktu akhir setelah Asar.” (HR. Abu Daud, no.1048 dari sahabat Jabir bin Abdillah Radhiallahu’anhu. Shahih Abi Daud).

#DrRoket

Leave a Reply